”De fiecare dată, pilotul își pune viața în mâinile echipei tehnice. Chiar și la o mașină electrică!”

Vali Gavrilaș e român. Brașovean, de acolo de unde se dă ora exactă în sporturile cu motoare, cum îi place lui să spună. Este coordonatorul mecanicilor de la ”STARD”, o companie fondată de fostul campion mondial de raliuri, Manfred Stohl, ce mizează pe mașinile electrice. Ascultă Janis Joplin și se uită la capodoperele lui Tarantino. |ntre două curse

 

Vali Gavrilaș e român. Brașovean, de acolo de unde se dă ora exactă în sporturile cu motoare, cum îi place lui să spună. Este coordonatorul mecanicilor de la ”STARD”, o companie fondată de fostul campion mondial de raliuri, Manfred Stohl, ce mizează pe mașinile electrice. Ascultă Janis Joplin și se uită la capodoperele lui Tarantino. |ntre două curse

 

Cum ai ajuns la ”STARD” ? De cât timp ești aici?

Întotdeauna am acceptat provocările profesionale, în special pe acelea în care evoluția era evidenta într-un fel sau altul. Iar ”STARD” a fost locul potrivit la momentul potrivit pentru cariera mea. Îmi aduc aminte de situația comică pentru unii - și poate mai puțîn plăcută pentru alții -  vis a vis de momentul în care am decis să onorez oferta de colaborare a celor de la ”Stohl Group”, ”STARD”, pe vremea aia, echipa despre care știam multe și cu care am avut plăcerea să colaborez în perioada în care activam la o echipa din România (NRA). Așadar, îmi pierdusem job-ul, da (Raliul Iașiului 2014, cei din CNR știu povestea), și aveam deschisă o cerere de colaborare din partea  ”STARD”. Am zis ”De ce nu?”, poate e cazul să experimentez și modul de lucru și de viață in Austria pentru un an, doi.

Sunt brașovean și îmi place să cred că de la Brașov “se da ora exactă în motorsportul românesc”. De tânăr am fost înconjurat și îndrumat în carieră de tehnicieni și piloți renumiți ai motorsportului (Dan Spuderka, Puiu Rusu, Dan Bibac, Dodo Toma, Horațiu I. Cristea), cărora țin să le mulțumesc pe această cale și cu ajutorul cărora, plecând de la Brașov, am început colaborarea cu alte echipe din Suedia, Germania, Italia, Franța. Și, uite-mă, după mai bine de cinci ani, tot aici, la ”STARD”...

 

Ce faci, exact, la ”STARD”?

În momentul de față, coordonez și supraveghez activitatea mecanicilor ”STARD” pe partea tehnică, verific calitatea executării componentelor proiectate de departamentul RD și manufacturate de colaboratorii noștri, organizez strategia lucrărilor în garaj și în parcul de service. Bineînțeles că mai și lucrez că șef de mașină, mecanic, diverse sarcini pe partea de logistică...cam tot ce este nevoie în momentul respectiv.

 

Cu Dani Oțil, pilotul mașinii electrice ”STARD” la cursa de la București, din toamna acestui an

 

Mai sunt români într-o astfel de echipă?

Bineînțeles că mai sunt români în echipă, mi s-a acordat încrederea și “mână liberă” să îmi fac echipă în cadrul ”STARD”, sunt încă doi români și fără să fiu modest, noi, românii care activăm în domeniul acesta fain al motorsportului, suntem niște oameni isteți, muncitori, disciplinați. Consecvenți, implicați, avem multe calități, dacă ar fi să fac o comparație cu experiențele avute anterior și care nu sunt deloc puține, în care am lucrat alături de numeroși colegi de naționalități dintre cele mai variate atât din Europa cât și din afară continentului.

 

Mașina electrică înseamnă viitorul!

Ce înseamnă o mașină electrică? Se întreține greu?

Sunt convins că mașina electrică înseamnă viitorul, categoric este un subiect controversat și tehnologia este încă la început, la fel ca și piața sau infrastructura necesară, în comparație cu experiența tehnologică în domeniul motoarelor termice. Pot spune că evoluția și schimbarea nu sunt foarte ușor de acceptat, este un proces lent, dar îmi doresc, probabil precum mulți alții, să respir un aer mai curat. Sunt de părere că o mașină electrică se întreține mai ușor, sunt multe componente care lipsesc comparând-o cu o mașină hybrid sau termică, care de fapt sunt atât de des întâlnite în capitolul “mi s-a stricat asta la mașină” încât și un copil le recunoaște : Ambreiaj, turbină, bujii, filtru de combustibi. Asta nu înseamnă că mașinile electrice sunt lifetime, doar că după părerea mea mentenanța lor este una mai puțin complicată.

 

Vali e de părere că o mașină electrică se întreține mult mai ușor decât una termică sau un hybrid

 

Cum arată o zi de muncă ”normală”? Dar una de la curse?

Pentru mine, zilele de muncă de la garaj sunt diferite mai mereu, de la zile normale, în care totul se întâmplă că în orice alt garaj cu specific motorsport, la zile foarte dinamice și asta pentru că, spre satisfacția mea, sunt implicat în mai toate proiectele ”STARD”, atât pe partea tehnică cât și mecanică și în care e necesar să mă conectez/deconectez în permanență de la task-urile unui proiect la cele ale altor proiecte desfasurate simultan, și asta nu doar o dată ci de mai multe ori în aceeași zi, iar concentrarea este esențială ca să nu fac erori, care știți și voi, pot fi “fatale”  în acest domeniu. De regulă, dimineața începe cu o scurtă ședința în care revizionam starea proiectelor aflate în derulare (componente, furnizori, livrări etc) și dacă toate sunt conform planului, restul zilei este doar o rutină. În situațiile în care ceva din tot lanțul de producție iese din planificarea inițială (lipsa materie prima, eroare de producție, întârzieri la livrare, chiar și calamități naturale…) eh, atunci toată ziua se transformă într-una de la dinamică la epuizantă în unele cazuri, totul trebuie în permanentă adaptat la situația de moment. Iar zilele de curse sunt……hmmm….nu știu, dacă ar fi să găsesc câteva cuvinte care să le caracterizeze cred că acestea ar fi intense, maxime, lungi de cele mai multe ori.

 

Ce fel de tip e Manfred? (n.a. – austriacul Manfred Stohl, fost campion mondial de raliuri, fondatorul ”STARD”)

Manfred, aș putea spune că e un personaj “ciudat” țînând cont că este președintele ”Stohl Group”. Nu este genul care să stea toată ziua în birou cu un trabuc în gură așteptând o secretară să îi servească cafeaua. E hiperactiv, se implică în aproape tot ce înseamnă funcționarea proiectelor și a companiei în general. Firma și echipa sunt viața lui și nu se dă nici el in lături de la niciun fel de sarcina care trebuie făcută prin garaj sau birouri. Pe lângă toate astea mai întreține și o atmosfera de bună dispoziție  și amuzament chiar și atunci când situația este încordată.

 

Cât de des ajungi în România?

În primii ani la ”STARD” pot spune că vizitele acasă nu au fost atât de dese, deși venind cu o vastă experiență profesională în spate, am avut nevoie de timp să descopăr și să învăț cum funcționează și se desfășoară toate activitățile în cadrul companiei, pentru că noutățile și provocările clar existau, Rally Cross-ul, TCR, Electric, păreau diferite de ceea ce făcusem eu până în acel moment astfel reușeam să ajung prin țară doar o dată la două-trei luni. În medie sunt mai bine de 25 de evnimente pe an, toate de aproximativ o săptămâna, pe lângă timpul petrecut la garaj. dar o dată cu vârstă, experiență de viață și profesională, începi să îți dai seama și să dorești să prioritizezi într-un alt mod lucrurile în viață, de aceea acum vizitele mele acasă pot spune că sunt mai dese.

 

Ce muzică îți place să asculți? Dar filme?

Muzica și fimele preferate, un subiect despre care cred că aș putea vorbi la nesfârșit. Muzica și filmele bune le-aș putea adauga pe lista pasiunilor mele alături de călătoriile pe două roți, desenul și chitara. Pasiuni pe care le am din copilărie dar pe care, din păcate, nu le-am fructificat de-a lungul anilor așa cum mi-aș fi dorit; dar, convingerea mea este că momentele vin sau revin în viața unui om atunci când el este pregătit să le experimenteze, să le aprofundeze iar pentru mine această perioada cred că a reînviat și e pe punctul să  fie exploatată la maxim pentru că asta simt că îmi doresc acum. Sunt un fan al festivalurilor și concertelor și într-un an merg la minim două, în România dar mai ales în afară României. Îmi plac și am fost la Rock Werchter, ÎN Music, mai nou și Summer Well sau diverse festivaluri care au luat amploare în Cluj și București.Câteva trupe, începând cu The Național, Future Islands, Interpol, Madrugada, Editors, Arcade Fire...până la Pink Floyd, Queen, Janis Joplin, Gregory Porte. Depinde de stare. Iar despre filme, aș putea să enumăr câțiva regizori să trageți voi concluzia despre preferințe în ceea ce privește genul: Milos Forman, Martin Scorsese, Quentin Tarantino, David Fincher, Guy Riychie…

 

N-aș merge la o scuderie de Formula 1. Am plecat pe drumul raliurilor

Dacă ai avea posibilitatea să lucrezi pentru o scuderie de F1 ai pleca de la ”STARD”?

F1 nu se numără printre pasiunile mele, am luat-o pe direcția raliurilor de mai bine de 20 de ani  așa că...Dar ce pot să spun este că interesul meu pentru evoluția profesională este și va fi mereu pe lista priorităților, așadar ofertele tentante din acest punct de vedere cred că în domeniul acesta nu sunt trecute cu vederea de nici un profesionist...

 

La București, mașina ”STARD” – ”Ferratum” n-a făcut ”vrum, vrum”, dar a fost extrem de apreciată

 

Cum protejezi o astfel de ”bijuterie”, cum ai grijă de ea?

Automobilele destinate competițiilor sportive sunt diferite de cele de serie, tocmai din acest motiv trebuiesc monitorizate  și inspectate în permanență. Imaginați-va că la o astfel de mașină nu tragem de roți și dacă nu are nici un joc e bună de start, înainte de fiecare competiție aproape toate componentele sunt demontate, curățate, atent inspectate și evaluate, un fel de a cauta un nod în papură. Indiferent dacă totul funcționează, suntem setați să căutăm și cel mai mic defect într-o piesă aparent perfect funcțională. Miza este întotdeauna imensă, de la pierdere financiară la pierderea pozițiilor în clasament sau mai rău, la accidente soldate cu victime. Pilotul își pune de cele mai multe ori viața în mâinile echipei tehnice, se urcă în mașină și își face treaba, face ceea ce știe mai bine, exploatează mașina la maxim, de aceea mecanicul “de curse” nu este unul obișnuit, la pregătirea mașinii trebuie să fie un ceasornicar iar in timpul cursei să fie capabil să își facă aceeași treabă în condiții de stres contra cronometru.
 

Când se strică, ce se strică cel mai des la o astfel de mașină?

Este puțin cam devreme să zic ce se va strica la mașina asta, proiectul este încă tânăr aș putea spune. Până in momentul de față, după toate testele pe care le-am efectuat, nu am avut nici un fel de problema tehnică, toate datele arată foarte bine și sper să rămână așa. Bineînțeles că pe măsură ce cresc kilometri de probe, apar și uzurile normale unui automobil destinat competițiilor sportive, transmisie, suspensie, componente electrice etc, dar cum am spus, asta face parte din motorsport și pentru a avea succes, toate acestea sunt periodic foarte atent inspectate și monitorizate.

 

Cel mai nou articol

Sorry, there are errors on the page: