Tot mai mulți români aleg franciza ca model de afacere. Iată ce nu știai!

20.07.2021#Afacerea mea

Conform unui studiu realizat de Universitatea Phoenix, din Statele Unite ale Americii, aproximativ jumătate dintre adulții care lucrează și au participat la sondaj fie au deja propria afacere sau doresc să înceapă una. Deși la început poate părea dificil, există anumite strategii care iți vor ușura drumul și te vor ajuta să iți materializezi ideea.

Fiecare afacere este diferită, iar în funcție de domeniul de activitate vor exista diverse etape implicate în procesul de înființare, de la idee până la lansare. Fiind un subiect amplu și serios, din perspectiva unui viitor antreprenor, va trebui să te informezi foarte bine înainte cu privire la domeniul de activitate, suma minimă pentru investiție, actele necesare sau chiar și despre legislație. De asemenea, pregătește-te și pentru dificultățile ce vor apărea pe parcursul evoluției tale.

Totuși, avantajul celor care își doresc siguranță și stabilitate este faptul că s-au inventat francizele, sisteme tot mai des folosite în întreaga lume, dar în special de români. De cele mai multe ori, franciza generează rezultate mult mai bune decât în cazul antreprenorilor care și-au deschis propria afacere de la zero.

Ce este franciza?

Franciza reprezintă un model de afacere în care o companie își vinde atât marca, cât și modul de operare altei persoane care va opera în conformitate cu termenii acordului francizei. Pe scurt, putem spune că reprezintă acordul între două părți prin care uneia dintre acestea i se oferă dreptul de a vinde un serviciu sau un produs folosind marca și modul de funcționare al companiei care a dezvoltat inițial produsul sau serviciul în cauză.

Există o anumită taxă pe care cel care cumpără franciza va trebui să o plătească proprietarului pentru dreptul de a o utiliza, dar și un comision lunar. Taxa reprezintă o sumă fixă care se plătește la semnarea contractului, pe când comisionul reprezintă suma exprimată prin procente din venitul total.

 

Tipuri de franciza

Există mai multe tipuri de franciză, iar un proaspăt antreprenor sau cei interesați de acest subiect ar trebui să cunoască aceste detalii. Astfel, vorbim despre un model de afacere grupat în funcție de 3 criterii:

 

1. Tipul de activitate

Un bun exemplu în acest sens este franciza de distribuție, sistem în care francizatul vinde bunurile care aparțin deținătorului mărcii. În acest caz, spațiile comerciale sunt amenajate având același design ca cel al marelui brand.

 

2. Tipul de pregătire pe care francizorul i le transmite francizatului

Deținătorul mărcii îi oferă francizatului toate informațiile cu privire la comercializarea bunurilor sau serviciilor sale. Acesta îl va învăța cum să vândă produsele, cum să le promoveze și cum să își organizeze angajații. Cel mai cunoscut model pentru acest tip este franciza sistemelor de afaceri.

 

3. Modul în care franciza este organizată

Pentru acest model, francizatul încheie un contract cu un brand și va avea dreptul de a dezvolta afacerea pe un teritoriu anume. Astfel, franciza directă este cea mai cunoscută pentru acest model.

 

Avantaje

Diferența dintre un antreprenor care își desfășoară afacerea pe cont propriu și un francizat este că cel din urmă primește sprijin din partea francizorului sub formă de asistență, control, experiență practică și educație. De cele mai multe ori, activitatea desfășurată și marketingul sunt monitorizate de către deținătorul mărcii pe tot parcursul contractului. Cu toate acestea, ca viitor deținător de franciza vei beneficia de un mare avantaj, respectiv posibilitatea de a comercializa un produs sau serviciu pe care consumatorii îl recunosc ca brand.

Chiar dacă vei face parte dintr-o rețea internațională și vei lucra sub umbrela oferită de licența unei companii globale, vei avea libertate, iți vei putea exprima creativitatea și iți vei putea organiza propria afacere. De asemenea, un alt avantaj este că în cazul întâmpinării unei dificultăți, compania de la care ai cumpărat marca te va sprijini cu anii de experiență, cunoștințele și cu infrastructura deja dezvoltată.

Din punct de vedere legislativ, îți vei pastra autonomia juridică, financiară și de organizare. Mai mult de atât, după semnarea contractului, vei primi tot echipamentul, consumabilele și instruirea necesară pentru desfășurarea activității.

Se întâmplă foarte des ca firmele mici să dea faliment chiar în primii 3 ani de activitate tocmai pentru că nu au resursele necesare pentru îmbunătățirea produselor și a serviciilor. Pe de o altă parte, în cazul francizelor, dacă compania-mamă dorește să învestească în companie, automat și francizatul va avea de câștigat.

 

 

Dezavantaje

 

Cu toate că avantajele prezentate anterior reprezintă o gură de aer proaspăt pentru viitorii antreprenori, există și dezavantaje oferite de această formă de activitate.

Pentru început, pentru a intra în rețea va trebui să plătești o taxă și un anumit procent din câștig, iar de cele mai multe ori taxa este destul de mare. După semnarea contractului, ești obligat să lucrezi conform formularului de afaceri dat de francizor, dar și să respecți regulile de producție și de distribuție impuse. De asemenea, în unele cazuri există posibilitatea ca antreprenorul care achiziționează marca să fie condiționat să se aprovizioneze doar de la anumiți furnizori cu care compania-mamă colaborează și să vândă produsele doar într-o anumită zonă geografică.

Un alt dezavantaj este faptul că francizatul va trebui să comercializeze doar produsele sau serviciile stabilite prin contract, iar regulile de producție, distribuție și prestare de servicii impuse de francizor trebuie respectate.

Prin urmare, chiar dacă francizorul și francizatul sunt întreprinzători diferiți, interesul lor comun creează între ei o legătură puternică și permanentă. Pe tot parcursul relației lor contractuale, aceștia sunt independenți și dependenți unul de celalalt în același timp. Franciza, la fel ca oricare alt tip de afacere, oferă atât avantaje, cât și dezavantaje. Pentru cei care vor să înceapă o astfel de afacere recomandarea noastră este să se informeze foarte bine înainte pentru că există șanse de a da greș în aceeași măsură ca șansele de a avea rezultate neașteptat de bune.

 

Sursă: www.business.tutsplus.com

Cel mai nou articol

Sorry, there are errors on the page: