Renunță la obiceiurile negative și înlocuiește-le cu obiceiuri sănătoase!

Obiceiurile negative din viețile noastre reprezintă de cele mai multe ori adevărate bariere în incercarea personală de a ne îmbunătăți stilul de viață. Cu toate acestea, schimbările sunt provocări pe care dacă le vom accepta, vom avea parte de schimbări care vor face o mare diferență în viețile noastre. 

Viața este compusă din numeroase obiceiuri, în timp ce unele sunt considerate benefice, altele pot fi catalogate ca fiind total nefavorabile. Cu cât un obicei devine o rutină, cu atât va fi mai greu să renunți la el. Dar o vorbă din popor spune că nimic nu este imposibil, iar din acest motiv, dacă te vei înarma cu răbdare și motivație vei reuși să iți schimbi viața în bine!

 

Ce trebuie să știm despre obiceiurile negative?

Dacă ai ajuns până aici înseamnă că primul pas l-ai făcut deja, adică ai conștientizat și ți-ai dat seama că nu mai dorești să faci parte din acest cerc închis. Din moment ce problema a fost identificată, adevăratele provocări abia acum încep. Astfel, ceea ce contează și mai mult sunt următorii pași pe care urmează să îi faci de acum încolo.

Pentru a-ți îmbunătăți cu adevărat stilul de viață este necesar să treci prin întreg procesul de schimbare, proces ce poate să se dovedească a fi anevoios și de lungă durată. Având în vedere că vei fi tentat să renunți și să te întorci la vechile obiceiuri, ceea ce va trebui să faci este un exercițiu de imaginație prin care să te gândești la toate beneficiile de care urmează să te bucuri.

De asemenea, pentru a intensifica procesul, următorul pas este să iei o foaie de hârtie și un pix și să treci în scris toate deprinderile negative de care vrei să scapi alături de avantajele pe care le vei avea. Spre exemplu, dacă vei renunța la fumat, un principal avantaj pe care îl vei avea este că iți vei elibera corpul de toxine, te vei simți mai bine din punct de vedere al sănătății, dar vei putea să economisești și niște bani pe care în mod normal îi dădeai pe țigări. Astfel, cel mai important este să nu te stresezi, ci să te bucuri de ceea ce urmează!

 

Cele mai întâlnite obiceiuri nefavorabile

Așa cum menționam anterior, dacă un obicei este repetat se poate transforma într-o rutină. Deși din punct de vedere rațional poate conștientizezi că nu este bine ceea ce faci, vei continua să rămâi în zona de confort pe care ți-ai creat-o. Astfel, acestea iți pot influența în mod negativ mai multe aspecte ale vieții, precum starea de sănătate, productivitatea, relațiile cu persoanele din jurul tău, eficiența în efectuarea unor activități sau chiar și greutatea corporală. Mai jos vei găsi o listă cu cele mai frecvente obiceiuri nefavorabile posibile pe care să le eviți de acum încolo:

  • Ridici tonul în fața persoanelor dragi atunci când te enervezi;
  • Petreci prea mult timp în fața ecranului;
  • Rețelele de socializare iți ocupă o mare parte din timpul tău, iar dimineața primul lucru pe care îl faci când te trezești este să deschizi telefonul;
  • Iți rozi unghiile;
  • Consumi mai mult alcool decât este indicat;
  • Fumezi un pachet de țigări pe zi;
  • Procrastinezi;
  • Ai un program de somn haotic;
  • Dacă te afli într-o situație dificilă încerci să cauți vinovații în loc să găsești o rezolvare.

 

Bineînțeles, lista poate să continue, dar indiferent de obiceiul pe care îl ai, un aspect este sigur: impactul va rămâne la fel de negativ asupra vieții tale dacă nu faci o schimbare!

 

Înlocuiește obiceiurile negative cu obiceiuri pozitive!

Cu siguranță cea mai eficiența strategie prin care te poți schimba este să înțelegi mecanismele prin care se formează aceste deprinderi. Orice obicei are un anumit factor care îl declanșează, astfel ți-am pregătit câteva strategii care te vor ajuta în procesul tău de schimbare!

Prin adăugarea unui comportament înlocuitor, creierul va putea mult mai ușor să accepte schimbarea. Astfel, chiar și micile schimbări din rutină pot avea un impact major. Studiile arată că este mult mai eficient să gândești logic și rațional și să alegi să înlocuiești un obicei decât să renunți pur și simplu la acesta.

Un bun exemplu în acest caz este cazul în care te-ai săturat să mănânci haotic și peste măsură atunci când te uiți la un film. Se spune că în acel moment suntem tentați să mâncăm mai mult decât în mod normal. Un comportament înlocuitor este de a mânca înaintea filmului.

De asemenea, o soluție sigură prin care te poți motiva mult mai ușor să faci acum o schimbare sunt podcast-urile de la Mind Architect! Paul Olteanu ne învață cum să putem sparge obiceiurile negative și să ne creștem șansele de a ne păstra motivația constantă. Accesează următorul link şi bucură-te de proces: https://youtu.be/5R0d4tYHGI0

 

Menține-ți noile comportamente!

Conștientizarea avantajelor și dezavantajelor aduse de aceste obiceiuri te va ajuta să te mobilizezi pentru a le schimba. Dar pentru ca deprinderile nou adoptate să devină automatisme, vei avea nevoie de multă perseverență și de motivație pe termen lung.

Deși poate la început ți se va părea mai dificil, cu cât vei exersa mai mult, cu atât ți se va părea mai normal iar mintea ta se va focusa pe ceea ce are de făcut. Timpul și rabadarea vor deveni noii tai aliați care te vor ajuta să vezi lucrurile în perspectivă și să te concentrezi doar pe beneficiile pe termen lung pe care le vei obține.

Totuși, pentru a sparge vechile tipare și pentru a-ți seta mult mai ușor noile sisteme de gândire, iți recomandăm să citești cartea Atomic Habits: Schimbări mici, rezultate remarcabile, scrisă de James Clear, o adevărată capodoperă care te învață cum să iți formezi noi obiceiuri, te motivează să iți atingi obiectivele și te face să continui acest proces pe termen lung.

În plus, este bine să ai în vedere și faptul că s-ar putea să apară demotivarea sau descurajarea personală, fapt pentru care poți încerca o nouă abordare, respectiv acordarea de recompense. Recompensează-te pentru fiecare succes înregistrat cu noul obicei. Așadar, nu uita că strategia de înlocuirea a unui obicei nefavorabil cu un obicei nou, poate chiar și unul sănătos te va ajuta să iți resetezi stilul de viață și modul de gândire, focusul fiind să te desprinzi de vechile obișnuințe ce au rămas adânc înrădăcinate în rutina și în comportamentul tău!

Cel mai nou articol

Sorry, there are errors on the page: